Pilottiin osallistuvat opettajat osallistuivat Dream Broker esittelyyn |
Flipped classroom -ideassa tämä prosessi käännetään nurin. Oppilaat katsovat tunnin aiheesta tehdyn esityksen, jonka pohjalta tehdään tehtäviä tunnilla. Näin tehtäville jää tunnilla enemmän aikaa ja opettaja on vapaana auttamaan ja ohjaamaan. Tunnilla ehtii ehkä enemmän tehdä projektitöiden tyyppisiä tehtäviä ja tutkimustehtäviä sekä vaikeampia tehtäviä, jos perustehtäviä on tehty kotona videoiden avulla. Videoita on valmiina netissä ja opettaja voi tehdä niitä myös itse.
Videoilla voidaan näyttää esimerkkisuorituksia esimerkiksi käsityön tai kemian tunnilla. Itse ajattelin kokeilla ensi jaksossa ideaa erilaisilla lukion kemian kursseilla. Oppilaat voivat vaikka koota tislauslaiteiston tekemäni videon avulla tai tehdä oman videon, jossa selittävät kurssikavereilleen laitteiston toimintaa.
Aloitustilaisuudessa meille esiteltiin Dream Broker -ohjelmaa, jolla on mahdollista itse tuottaa videoita sekä jakaa niitä erilaisten kanavien kautta. Ohjelma tarjoaa kolme erilaista tapaa tuottaa videota:
- Webbikameralla voidaan tallentaa esim. ruudun edessä puhuvaa henkilöä. Näin voidaan tuottaa vaikka keskusteluja kielten tunneille.
- Kameralla voidaan myös tallentaa tietokoneen kuvaruutua. Näin voidaan tehdä esimerkiksi ohjeistusta Helmi (tai Wilma) -ohjelman käyttöön.
- Alustalle voidaan myös tuoda muilla laitteilla tuotettuja videoita ja kuvia sekä muokata niitä.
Ja sitten vaan kokeilemaan! Ideoidaan yhdessä!
Hei! Taidan olla eka! :)
VastaaPoistaTein poissaolojen takia parille 7. luokan oppilaalle lyhyen kertausvideon potenssilaskennasta. Tuotannollisia arvoja ei voi juuri kehua, homma piti hoitaa nopeasti parissa päivässä oppituntien ohessa. Video on ruututallenne aktiivitauluohjelmasta (ActivInspire), äänenä on oma selostukseni langattoman mikin kautta.
Video on tosiaan lähes editoimaton. Tein videon kahdessa pätkässä ja liitin ne yhteen editointiohjelmassa. Lisäksi lisäsin pari tekstiruutua videon alkuun ja loppuun. Jos olisi ollut enemmän aikaa, olisin korjannut omia sössötyksiäni ääniraidalla parissa kohdassa ja korjanut yhden dian aktiivitauluohjelmassa. Kiireestä on usein apua, ei ehdi olla liian itsekriittinen.
Tällainen "tukiopetus" videon kautta on ainakin etukäteen ajatellen lupaava idea. Tukiopetusajan löytäminen on aina hankalaa, varsinkin jos aikaa on vain muutama päivä. Luulisin että oppilaatkin kokevat videon katselun kotona mukavammaksi kuin kouluun jäämisen oppituntien jälkeen. Heikommille oppilaille en kuitenkaan tällaista opetusta tarjoaisi. Odottelen mielenkiinnolla oppilaiden kokemuksia ja mielpiteitä.
Linkki videoon: https://dreambroker.com/channel/kyf7darf/ydrc0gsj
Kari H.
Mahtavaa! Mielestäni juuri tämä on tuon ohjelman idea. Jos vaan itse pääsemme yli siitä, että videon laadun ei tarvitse olla justiinsa vaan melkein riittää, niin parhainta tässä videoiden tekemisessä on niiden nopeus ja havainnollisuus. Ne on esim. jonkin pienen jutun selittäminen juuri, kun sitä tietoa tarvitaan.
PoistaT: ELina
Kari,
Poistasaitko oppilailta mielipiteitä? Oletko jatkanut kokeiluja?
Terv. Elina R.